ART DECO EN MODERNISTISCH GLAS. Van Charles Catteau tot Val Saint Lambert
08/04 - 04/09/2011
2e verdieping
Toegang: 4€ (senioren 3€ / studenten 2€ / kinderen onder 12 jaar: gratis)
Sinds 2003 zorgt het Koninklijk Museum van Mariemont voor een belangrijke steun voor het behoud van het erfgoed van de aardewerkfabriek van de gebroeders Boch in La Louvière (tegenwoordig Royal Boch). Het is in die context dat de vereniging « Centenaire Charles Catteau » en het Koninklijk Museum van Mariemont sinds 2008 hebben besloten een tentoonstelling samen te stellen rond de ontwerpen uit glaswerk van Charles Catteau (Douai 1880 – Nice 1966) en zijn leerlingen.
Charles Catteau, Franse ontwerper, opgeleid in Sèvres en daarna in Nymphenburg, heeft bijgedragen tot de bekendheid van de aardewerkfabriek van de gebroeders Boch tijdens het interbellum. Zijn vazen met decoratie van dieren, planten en geometrische motieven kenden een immens succes vanaf de Internationale Tentoonstelling van Decoratieve en Industriële Kunsten in Paris van 1925.
Hoewel hij glasmaker was, had Charles Catteau zo een reputatie dat hij werd gecontacteerd om decors te maken voor de lokale glasindustrie in volle expansie. Hij beïnvloedde de esthetiek van de concurrerende kunstindustrie, in het bijzonder de glasindustrie. Catteau was eveneens docent aan de industriële hogeschool van La Louvière (Kunsten en Ambachten vanaf 1928). Hij leidde de meeste decorateurs op (Paul Bernard, Henri Heemskerk, Paul Heller, Robert Hofman, Léon Mairesse om de meest bekenden te noemen) die actief waren in de lokale glasindustrie. Deze dominantie van de esthetiek van Charles Catteau en zijn leerlingen verleent het geheel van de producten van de glasfabrieken van Manage (Scailmont), Familleureux (Gobeleterie nationale) en Houdeng-Goegnies (Verreries du centre) een grote stilistische samenhang. De productie die eruit voortkwam, was stralend in haar intensiteit en haar korte duur (minder dan tien jaar). Die productie, coherent en verbazend modern, behoort wellicht tot de ongewone fenomenen die de eldorado’s karakteriseren die voortkomen uit een zware industrialisatie die de gemeentes van de Région du Centre kenden. Tussen de verschillende honderden geïnventariseerde werken zal de tentoonstelling een klein honderdtal belangrijke ontwerpen tonen. Om dit ongeziene corpus in perspectief te plaatsen en het te waarderen voor haar moderniteit, stelt de tentoonstelling eveneens creaties van twee andere productiecentra voor: de kristalfabriek van Val Saint Lambert en de glasfabriek van Boom (tussen Mechelen en Antwerpen).
Het merendeel van de tentoongestelde werken werd vervaardigd tijdens de Tentoonstelling van Parijs van 1925 en die van 1937 (Internationale Tentoonstelling van kunst en techniek in het moderne leven), de afronding van een periode waar Art Deco op het punt staat van haar ontwikkeling en afstand neemt van haar historistische obstakels om opnieuw een betekenis te vinden onder de moderne esthetiek aan het begin van de XXe eeuw. Het is vanuit dit standpunt dat het modernistische glasraam, getuige van een bijzonder plastische sensibiliteit en medeplichtig aan een architecturaal discours, de eigenlijke objecten van een bijkomende verlichting verzorgt.
Tentoonstelling georganiseerd door het Koninklijk Museum van Mariemont en de vzw Centenaire Charles Catteau
Curatoren : Ludovic Recchia, curator - Anne Pluymaekers, co – curator.
Wetenschappelijk comité :
Christophe BARDIN, Universiteit van Metz
Daniel Massart, onafhankelijk vorser
Yves Quairiaux, Koninklijk Museum van Mariemont
Yves Quinif, Universiteit van Bergen
Isabelle Verhoeven, Universiteit van Luik
Isabelle Lecocq, IRPA - Brussel
Rina Margos, Glasmuseum van Charleroi
Pierre Loze, Vereniging voor Artistiek Erfgoed
Catalogus : 250 p. full quadri. 200 illustraties. Teksten van Pierre Loze, Ludovic Recchia, Daniel Massart, Anne Pluymaekers, Isabelle Verhoeven, Isabelle Lecocq, Yves Quinif en Christophe Bardin.